PANNONIA RING (UNKARI) & MOST (TŠEKIN TASAVALTA) – FIM Sivuvaunuluokan MM-sarjan kesäkuun kaksi osakilpailua ajettiin äärimmäisen kuumissa oloissa Keski-Euroopassa.
Joni ja Tero Manninen (#22) selvisivät tiukoista kisoista kunnialla: Unkarin Pannonia Ringillä he ajoivat kuudenneksi Gold Racessa, ja viikkoa myöhemmin Tšekin Mostissa he ylsivät jälleen kuudenteen sijaan sprinttikilpailussa. Sunnuntain pitkä kilpailu Mostissa päättyi valitettavasti moottoririkkoon, kun suomalaispari ajoi jo viidennellä sijalla.
Pannonia Ring – nousujohteinen viikonloppu päättyi kuudenteen sijaan
Unkarin Pannonia Ringillä ajettiin MM-kauden kolmas osakilpailuviikonloppu kaksi viikkoa ennen juhannusta. Helteinen sää koetteli sekä miehiä että pyöriä.
Sprint race – tiukka startti toi kymmenennen sijan
Lauantai-iltana ajetussa yhdeksän kierroksen sprintissä Manniset lähtivät liikkeelle 12. ruudusta. Avauskierroksilla käytiin tiukkaa vääntöä, ja rata täyttyi renkaansavusta ja sementtipölystä. Suomalaispari vältti kontaktit ja ajoi varman, virheettömän kisan maaliin kymmenentenä.
Gold Race – nousu takaa kuudenneksi
Sunnuntain 15 kierroksen pääkilpailu käytiin lähes tukahduttavassa helteessä. Manniset lähtivät jälleen takarivistä, mutta ajoivat nousujohteisesti kohti kärkeä. Useat tiimit kärsivät teknisistä ongelmista, kun taas suomalaispari piti kalustonsa ehjänä ja nousi **kuudenneksi maalissa**.
Tekniikka haastoi molemmissa lähdöissä
Viikonlopun haastavin osa oli uusi keularakenne, joka ei toiminut odotetusti.
"Sija hyvä. Kierrosaika ei. Ei saada laitetta säätöihin. Hävitään oikeissa ihan julmetusti, koska puskee. Jarrut ja vasurit ok," kommentoi Tero sunnuntain kilpailun jälkeen.
Silti pistesijat molemmista lähdöistä olivat hieno saavutus vaikeissa olosuhteissa.
Most – sprinttikisasta jälleen pisteitä, sunnuntain kisa katkesi moottoririkkoon
Juhannusviikonloppuna MM-sarja jatkui Tšekin Mostissa. Manniset jatkoivat vahvaa virettään, vaikka sunnuntain tekninen murhe keskeytti hyvän suorituksen.
Aika-ajot – parannus oikeaan aikaan
Mostin aika-ajoissa suomalaispari paransi otteitaan toiseen sessioon, mikä toi heille kuudennen lähtöruudun sprinttikilpailuun.
Sprint race – ylikuumentuneet renkaat ja taistelua painoa vastaan
Lauantain 10 kierroksen kilpailussa Joni ja Tero ottivat hyvän startin ja ajoivat heti viiden kärjen tuntumassa. Kilpailun edetessä renkaiden ylikuumeneminen alkoi vaikuttaa ajettavuuteen.
"Meillä 30 kg ylipainoa. Ei renkaat kestä. Alussa pysyttiin hyvin vauhdissa mukana, mutta kun renkaat ylikuumenee, niin pito häviää," kertoi Tero.
Toiseksi viimeisellä kierroksella tullut pieni virhe maksoi vielä muutaman sekunnin ja mahdollisen sijan.
"Minä tein virheen, jossa menetettiin noin kaksi sekuntia", totesi Tero"*
Siitä huolimatta sijoitus oli jälleen kuudes, ja MM-pisteitä karttui lisää.
Gold Race – moottorivika keskeytti vahvan suorituksen
Sunnuntain 17 kierroksen pääkilpailussa Manniset olivat jälleen mainiosti mukana jopa viidentenä, kunnes kierroksella 15 moottori petti. Kilpailu päättyi keskeytykseen varikolla, mutta ajovire näytti lupaavalta.
Katse kohti Assenia
Kesäkuun kahdesta hellekisasta jäi käteen arvokkaita kokemuksia ja MM-pisteitä. Kaluston painonhallinta ja säätöongelmat nousivat esiin, mutta tiimin suorituskyky pysyi kovalla tasolla molemmissa viikonlopuissa.
MM-kausi jatkuu Hollannin Assenissa 15.–17. elokuuta, jossa tavoitteena on ehjä ja tuloksellinen viikonloppu ilman keskeytyksiä.
Lähde: FIM Sidecar World Championship
MM (epäviralliset) pisteet löydät täältä (pdf 3kt)
Teksti: PS
Kuvat: FIM Sidecar World Championship / Mark Walters